فضای مجازی و چالش واقعیت و ذهنیت

تهران-ایرنا- وقتی مسئولان و مدیران درباره موضوعی اظهارنظر می‌کنند حرف‌هایشان به‌سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند و مردم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. بنابراین مدیران در اظهارنظر و پاسخگویی باید تمام جوانب را بسنجند و از زوایای مختلف به مسئله نگاه کنند. در سیاست و فضای اجتماعی اظهارنظرهای مسئولان در شکل‌دهی به ذهنیت افکار عمومی بسیار مؤثر است.


به گزارش شفقنا با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی اظهارنظرهای مسئولان و مدیران به‌سرعت انتشار پیدا می‌کند و مردم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. وقتی قرار است مدیران درباره واقعه یا مسئله‌ای صحبت کنند باید تمام جوانب آن را بسنجند و از زوایای مختلف به مسئله نگاه کنند؛ چراکه مخاطب آن‌ها طیف وسیعی از مردم هستند. مثلاً اظهارنظر یک مدیر برای رفع آلودگی هوا با آمدن باد، مورد انتقاد و واکنش مردم قرار می‌گیرد. اگرچه این حرف در واقعیت، نادرست نیست اما آن مسئول به‌جای پاسخگویی نسبت به رفتار سازمانی‌اش، عواملی مانند باد را در ارزش‌گذاری سازمانی‌اش قرار داده است و مردم این را متوجه می‌شوند. در شرایط بحران، فرد مسئول باید توانایی اقناع مردم را داشته باشد، با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و اظهار بی‌خبری از مسئله، مردم نه‌تنها قانع نمی‌شوند بلکه با رسانه‌های کوچک و بزرگی که در فضای مجازی دارند به او انتقاد می‌کنند. حتی در مواردی اظهارنظرهای حساب‌نشده مسئولان باعث اختلال در بازار خاصی می‌شود و زیان‌های سنگینی را به مردم و دولت تحمیل می‌کند. فقدان سواد رسانه‌ای باعث شده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر از انتقادها و واکنش‌های فردی، تکذیب‌ها و توضیح‌ها و توجیه‌های بعد از حادثه شود آن‌هم برای رفع و رجوع مسئله. به یاد داشته باشید در سیاست و فضای اجتماعی ذهنیت مهم‌تر از واقعیت است و همین ذهنیت است که افکار عمومی را شکل می‌دهد. اظهارنظرهای مسئولان در شکل‌دهی به این ذهنیت بسیار مؤثر است.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *